About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Tuesday, October 26, 2010

wasiat seorang ibu

ketika auf bin muhallim asy-syaibany hendak menikahkan puterinya, maka isterinya telah masuk ke bilik puterinya untuk memberi wasiat lalu berkata," wahai puteriku, sesungguhnya wasiat yang akan aku berikan ini hanyalah untuk memberi pertolongan bagi yang berfikir. wahai puteriku, ketahuilah bahawa sesungguhnya kaum wanita diciptakan untuk kaum lelaki sebagaimana kaum lelaki diciptakan untuk kaum wanita." wasiat yang diberikan itu adalah seperti berikut :

  • bergaul dengan qana'ah (rasa puas) dan mendengar dengan patuh setiap arahan suami kerana sifat qanaah akan menimbulkan ketenangan dalam hati sementara mendengar dengan patuh akan mendatangkan keredhaan allah.
  • perhatikan daerah hidung dan mata suami iaitu jangan sampai mata suami melihat keburukan melainkan yang baik- baik sahaja dan jangan sampai hidung suami mencium sesuatu yang kurang enak darimu melainkan yang wangi- wangi sahaja.
  • perhatikan makan dan tidur suami kerana sesungguhnya perasaan lapar akan menimbulkan api kemarahan suami, begitu juga dengan kesulitan untuk tidur.
  • mengatur perbelanjaan dan menjaga harta suami.
  • jangan sesekali membuka rahsia dan membantah perintah suami kerana jika engkau membuka rahsia suami, maka engkau tidak akan bahagia dengan pengkhianatannya kelak. jika engkau membantah perintah suami akan membangkitkan kemarahan dan persengketaan sahaja.
  • ketahuilah engkau tidak akan mencapai apa yang engkau inginkan dari suamimu sehingga engkau mendapat redhanya kepadamu, terhadap apa yang engkau sukai atau tidak engkau sukai.
dari ummu salamah, sabda rasulullah s.a.w " seorang wanita yang meninggal, kemudian suaminya redha kepadanya, wanita itu akan masuk syurga."

dari anas bin malik, sabda rasulullah s.a.w " jika seorang wanita melaksanakan solat 5waktu, berpuasa selama sebulan, taat kepada suaminya dan menjaga kemaluannya, wanita itu akan masuk syurga."

No comments: