About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Sunday, August 7, 2011

si buta dan si pekak

assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah ya Allah kurnianMU pada ramadhan yang ke-8. Walaupun tidak seawal selalu sampai ke pejabat, namun semangat untuk beribadah di bulan mulia sentiasa berkobar. Bukankah kerja itu ibadah? So dont try to lazy bone in your working okey! Hari ini, saya ingin berkongsi cerita pengalaman yang dialami semalam.

situasi di masjid putra, seorang makcik melayu cuba menegur mak arab yang tidak menghabiskan nasi yang diambilnya semasa majlis berbuka puasa.

makcik melayu: (sambil menunjuk ke arah nasi) mumbazzirr

mak arab hanya melihat tingkah makcik melayu tanpa memahami apa yang cuba disampaikan.

makcik melayu: (sambil menunjuk ke arah nasi) no finish

kali ini mak arab tersenyum. mungkin faham ataupun merasa lucu dengan tindak tanduk makcik melayu.situasi ini membuatkan saya terfikir, apabila kita kurang menguasai bahasa asing tak kira bahasa inggeris atau sebagainya, agak sukar untuk kita berkomunikasi. Malah bagi saya, dengan penggunaan bahasa yang tidak betul juga membuatkan tanggapan orang asing kepada kita agak rendah. Jangan jadi seperti si buta dan si pekak, komunikasi dua hala yang tidak menjadi dan tidak mencapai tujuan sebenar.

No comments: