About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Monday, October 18, 2010

haid & istihadhah

apakah itu haid?
  • haid adalah darah yang keluar dari kemaluan seorang wanita seawal usia 9 tahun. jangka masa haid adalah sekurang- kurangnya sehari semalam sehingga 15 hari lamanya, ada juga berpendapat bahawa paling lama adalah 17 hari. wanita yang didatangi haid diharamkan melakukan solat, puasa, membaca dan menyentuh al-quran, berada di dalam masjid, thawaf di kaabah dan tidak boleh disetubuhi oleh suaminya.
apakah beza antara haid dan istihadhah (darah penyakit)?
  • apabila seorang wanita yang berumur dalam lingkungan dibawah usia 9 tahun dan lebih dari usia 50 tahun mengeluarkan darah dari kemaluannya itu adalah darah isthihadhah. bagi membezakan antara darah haid dan istihadhah adalah dengan melihat pada hari- hari datangnya haid tetapi mengalami perubahan dan seharusnya dilihat dari rupa keadaan darah itu sendiri. darah haid adalah berwarna merah kehitam- hitaman, sementara istihadhah adalah darah yang berwarna merah.
  • seorang wanita yang didatangi haid diwajibkan baginya mandi wajib setelah darah haid telah kering. manakala wanita yang musthahadah disunnatkan baginya untuk mandi setiap kali ingin solat dan tidak diwajibkan mandi wajib keatasnya kerana isthihadhah.
bilakah waktu yang sesuai untuk solat setelah habis waktu haid?
  • jika darah haid berhenti sebelum matahari terbenam, wajib bagi wanita itu menjama' solat zohor dan asar. jika darah haid berhenti sebelum terbit fajar, maka wajib jama' solat maghrib dan isya'. waktu akhir dari suatu solat boleh dijadikan waktu pertama dalam keadaan uzur untuk melaksanakan solat jama'. sekiranya seorang wanita haid pada waktu pertama dari suatu solat, maka wajib baginya melaksanakan solat itu, maknanya wanita itu wajib qada' solat itu jika dia telah suci.

No comments: