About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Thursday, October 14, 2010

hubungan antara lelaki dan wanita

  1. menjaga pandangan kedua- dua pihak - tidak gatal jeling- menjeling, tidak memandang aurat, tidak memandang dengan syahwat dan tidak memanjangkan pandangan jika tidak berhajat.
  2. mengenakan pakaian menurut syariat - seorang wanita hendaklah sentiasa memakai pakaian yang menutup aurat yang telah ditetapkan syariat dan sopan. pakaian itu hanya menampakkan dua tapak tangan dan wajah sahaja. selain itu tidak jarang dan menampakkan bentuk tubuh.
  3. berakhlak mulia seperti yang dituntut terutama ketika bermuamalat dengan lelaki -menjaga tutur kata, menjauhi suara yang boleh merangsang dan membangkitkan perasaan. menjaga cara jalan agar tidak terdedah perhiasan serta tidak berjalan dengan cara menggoda.
  4. bau- bauan atau wangian- jauhi wangian yang boleh membuatkan lelaki tertarik. jauhi warna yang terang dan terlampau menarik yang mana sepatutnya hanya dipakai di rumah bukan ketika perjumpaan dengan lelaki.
  5. jumlah perjumpaan - jangan pernah membiarkan perjumpaan seorang wanita dan lelaki secara berdua- duaan tanpa mahram  di sisi mereka.
(sumber : i luv islam - hubungan lelaki dan wanita menurut dr yusuf al qardhawi)


No comments: