About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Thursday, August 4, 2011

Luasnya pahala buat wanita

assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah ramadhan yang ke 5. Bersyukur padaNYA kerana masih mengizinkan kita terus beribadah di bulan mulia ini. Mudah- mudahan keizinanNYA membuka hati- hati kita untuk terus bersamaNYA.

Ya Allah, janganlah Engkau palingkan hati kami setelah Engkau memberikan hidayah

Tahukah kalian bahawa kasihNYA pada wanita amat luas? Mari kita lihat apa yang biasa dilakukan kaum muslimah semasa bulan ramadhan. Apabila tibanya waktu sahur, kaum isteri begitu setia mengejutkan ahli keluarganya untuk sama- sama mendapat fadhilat sahur. Tanpa rasa sesal, kaum isteri dengan kasih sayang menyediakan makanan sahur untuk seisi keluarga.

Pada siang hari pula, bagi yang tidak bekerja, menjaga anak- anak dan rumah yang diamanahkan suami. Menyiapkan anak- anak kecil yang hendak ke sekolah. Menjaga keindahan dan kekemasan rumah saban hari tanpa jemu. Pakaian yang digunakan seharian, dibasuh dan dijemur untuk keperluan keluarga.
Sebelah petang pula, kaum isteri yang sama- sama menahan lapar dahaga, masih setia menyediakan juadah berbuka puasa. Malah sanggup menyediakan juadah yang beraneka mengikut selera anak- anak dan suami.

Wahai wanita tersayang, setiap yang kalian lakukan di bulan ramadhan bukan hanya mendapat kasih sayang suami tapi turut sama mendapat ganjaran dan kasih sayang Maha Pengasih. Ingatlah kaum wanita ini amat mudah mendapat tempat di syurga namun amat mudah menempatkan diri di neraka jahim. Marilah kita sama- sama muhasabah diri untuk menjadi lebih baik pada masa akan datang. Jika tidak mampu menjadi terbaik untuk orang lain, cukuplah jadi terbaik untuk diri sendiri.


No comments: