About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Wednesday, November 17, 2010

siti rahmah yang taat kepada suami

siti rahmah merupakan salah seorang isteri nabi ayub a.s. beliau seorang isteri yang setia dan sanggup bersama  suaminya walaupun menjalani hidup yang amat perit. nabi ayub menghadapi ujian yang amat getir sebelum diangkat menjadi nabi. harta benda, ternakan dan tanamannya hancur musnah. anak- anak serta kaum keluarga mati dihempap istana kerana angkara syaitan. akibat tidak tahan dengan ujian, dua daripada isteri nabi ayub meninggalkannya kecuali siti rahmah. siti rahmah pernah mengendong suaminya bersembunyi di sebuah gua kerana dihalau oleh orang- orang kampung. pada masa itu, nabi ayub menghidap penyakit kulit dan gatal- gatal.
                       ketika keluar dari dalam gua untuk mendapatkan makanan, siti rahmah diejek dan dihina. bukan itu sahaja, siti rahmah terpaksa memotong rambutnya yang panjang untuk ditukarkan dengan makanan. apabila sudah tiada apa- apa, beliau mencari pucuk- pucuk kayu yang boleh dimakan dan menyuapkannya ke mulut nabi ayub.
                      begitulah setianya siti rahmah yang rela berhadapan dengan penderitaan dan kata- kata nista manusia demi taat dan kasihnya pada suami. siti rahmah tetap sabar, tenang dan redha dengan segala kemungkinan sehinggalah allah menyembuhkan penyakit nabi ayub.

No comments: