About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Tuesday, August 2, 2011

Anak- anak dan terawih

assalamualaikum wbt..

Apa khabar sahabat sekalian hari ini? Alhamdulillah kita berada dalam ramadhan yang ke3. Perjalanan ibadah kita di bulan mulia masih lagi panjang. Teruskan usaha untuk melipatgandakan ibadah yang membawa pahala yang juga berlipat ganda. Janganlah terlalu dangkal meletakkan dalam fikiran, puasa hanyalah menahan lapar dahaga semata daripada perkara yang membatalkannya tapi turut menahan diri dari kemaksiatan kecil mahupun besar. Janganlah biarkan puasa kita hanya sekadar menahan makan minum, sedangkan nilainya tiada. Kesannya, bulan ibadah akan terus pergi begitu saja tanpa memberi pengajaran buat kita di bulan yang lainnya.

semalam saya baru berpeluang mengerjakan solat terawih. ya Allah, syukur alhamdulillah semalam berimamkan syeikh Jebril yang diterbangkan dari mesir! kekuatan suaranya yang lunak hampir- hampir membuatkan saya menitiskan air mata pada tikar sejadah. terasa ingin menghabiskan 20 rakaat terawih namun adat orang menumpang kenalah ikut kemahuan orang tumpangkan kita. kelihatan ramai yang berebut- rebut datang ke masjid untuk mengerjakan solat terawih, pemandangan yang cukup indah!


Namun dalam keindahan ada juga cacat celanya. ramai kanak- kanak yang dibawa ke masjid oleh ibu bapa masing- masing. bagus, membawa anak kecil ke masjid untuk mendekatkan hati anak- anak dengan rumah Allah. walaupun begitu, kesilapan ibu bapa ialah membiarkan anak- anak kecil ini berkeliaran di dalam masjid sehingga mengganggu kekhusyukan para jemaah. sebaiknya bawalah anak- anak ini bersama- sama mengerjakan solat terawih dan bukannya membiarkan mereka bermain dengan sesuka hati. pendidikan awal di rumah itu penting agar anak- anak tidak terlalu bebas bermain tanpa segan silu di mana sahaja termasuklah masjid.



akhir kalam, marilah kita bersama- sama mengejar pahala berlipat ganda dengan pengabdian di bulan mulia ini. mudah- mudahan sifat mazmumah dapat digantikan dengan mahmudah. sesungguhnya rahmat Allah tak pernah jauh dari kita melainkan kita sendiri yang menjauhkan diri dariNYA. wallahuallam~~

No comments: