About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Monday, August 1, 2011

Jangan terlalu berleter..suami tak sayang

assalamualaikum wbt..

alhamdulillah kita menemui hari kedua ramadhan al-mubarakh. Inilah nikmat kurniaanNYA buat kita semua agar mampu mengumpul pahala utk bekalan di akhirat kelak. Alangkah ruginya kita sekiranya tidak pernah memikirkan akan hari pembalasan, tetapi terus- terusan leka dengan nikmat dunia yang hanya sementara. Mudah- mudahan kita antara insan- insan terpilih mendapat rahmat dan kasih sayangNYA.

Wanita dan mulut! Cukup sinonim bukan?! Dalam sebuah rumahtangga itu sendiri pasti akan sunyi tanpa suara seorang wanita seperti masakan kurang bahan rencah. Bebelan dan leteran wanita begitu dekat dihati kita kerana wanita lebih suka bercakap berbanding kaum adam. Namun, jangan letakkan mulut kita ini lebih tinggi dari minda.


wanita jangan terlalu berleter! Tak salah berleter untuk kebaikan anak- anak dan suami. Tapi ada hadnya, jangan jadikan kebiasaan kerana suami khasnya kurang gemar mendengar leteran yang berjela- jela. Suami seorang yang diamanahkan untuk mencari nafkah semestinya penat setelah seharian berkerja, kita sebagai isteri seeloknya elakkan berleter di hadapan suami. Jangan merungut mengenai anak- anak ketika suami penat kerana kesannya, ditakuti rasa kurang senang suami diturunkan kepada anak- anak dengan  memukul atau memarahi anak- anak.

Tiada faedahnya berleter! Wanita selalunya suka meluahkan rasa kurang puas hati melalui kata- kata. Apabila sesuatu yang dilakukan suami kurang disenangi, wanita dengan mudah memperkatakan ketidakpuasannya berkali- kali hingga dianggap meleteri suami. Jangan terlalu meleteri suami kerana kemungkinan akan mencetuskan pergaduhan. Kesannya, sebarang masalah tidak dapat diselesaikan dengan sebaiknya malah cara penyampaian rasa tidak puas juga gagal. Bukankah merugikan?

wanita tersayang sekalian, marilah kita berusaha mengurangkan hobi suka berleter. Jagalah mulut dan tutur kata agar tiada hati yang terguris. Jika kita tidak suka orang meleteri kita, seharusnya kita juga mengelakkan apa yang tidak menjadi kesukaan itu dilakukan terhadap orang lain terutamanya suami. sentiasalah bercakap dengan sopan santun dan berhikmah. InsyaALLAH martabat kita sebagai wanita akan dipandang tinggi dan bukannya diperlekehkan hanya kerana MULUT.

No comments: