About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Tuesday, October 19, 2010

hukum mengucapkan salam dari dan kepada wanita

apabila wanita telah keluar dari rumah, tidak boleh baginya mengucapkan dan menjawab salam dari golongan lelaki yang tidak dikenalinya. dia hanya boleh menjawab dari dalam hati salam yang diberikan untuk mengelak sebarang fitnah dan perasaan yang tidak elok muncul dari dalam hati lelaki yang tidak dikenali itu. namun berbeza keadaannya jika kita (wanita ) berada di tempat kerja contohnya. tidak haram bagi kita mengucapkan salam mahupun menjawab salam yang diberikan  oleh teman- teman sejabatan dari kaum lelaki kerana kita saling mengenali antara satu sama lain dan tidak menimbulkan fitnah.
                           dari 'atha al khurasany ia memarfu' kan hadis ini kepada rasulullah s.a.w, baginda bersabda : " tidak ada salam dari kaum wanita dan tidak ada salam kepada kaum wanita", diriwayatkan oleh as- suyuthi dalam al jami'ush shagir.
                           dan telah diriwayatkan dari ahmad bin hambal : bahawa terdapat seorang hamba allah yang taat ibadah lalu seorang wanita bersin dengan mengucapkan al hamdulillah, kemudian lelaki itu membalas dengan dengan ucapan 'yarhamkillahu' maka imam ahmad berkata,"orang taat yang bodoh."
                           berdasarkan peristiwa lampau yang diriwayatkan seperti diatas dapat dilihat bagaimana perhubungan antara lelaki dan wanita itu begitu dijaga sehinggakan sekadar mengucapkan yarhamkillahu untuk wanita yang bersin saja, lelaki yang kuat ibadah itu telah dianggap orang taat yang bodoh. jika dihalusi pada zaman dahulu, sekiranya seorang yang tidak dikenali mengetuk pintu rumah semasa tiada golongan lelaki di rumahnya ketika itu, wanita itu hanya meletakkan tangannya pada mulut lalu berbicara agar ucapannya tidak menimbulkan fitnah. lihatlah betapa tertibnya dan terjaganya wanita pada zaman itu berbanding wanita kita pada hari ini. mungkin agak kasar jika saya katakan, wanita pada zaman ini walaupun likup bertudung namun batasan suara adakalanya diluar kawalan, begitu bebas bergelak tawa, tidak seperti zaman para nabi dimana begitu sukar sekali kita melihat wajah para wanita bahkan suaranya sekalipun..wallahuallam~

No comments: