About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Wednesday, October 20, 2010

kisah dua potong roti


dari abu hamzah ats-tsamaly dan ikrimah, bahawa seorang raja berkata kepada seluruh rakyatnya "sesungguhnya jika aku menemukan seseorang bersedekah dengan suatu sedekah,aku akan memotong kedua tangannya." lalu datang seorang pengemis kepada seorang wanita, pengemis itu berkata "bersedekahlah engkau kepadaku dengan sesuatu". wanita itu menjawab," bagaimana aku mungkin memberimu sedekah sementara raja akan memotong kedua tanganku." pengemis itu pula berkata," bersedekahlah engkau kerana Allah." maka wanita itu bersedekah kepadanya dengan 2 potong roti lalu kejadian itu sampai kepengetahuan raja sehingga menyebabkan raja mengirimkan utusannya untuk memotong tangan wanita itu.
                         kemudian raja berkata pada ibunya, " tunjukilah aku seorang wanita yang cantik untuk aku nikahi." ibunya berkata," sesungguhnya di sini ada wanita cantik yang tidak pernah aku lihat sebelumnya seandainya ia tidak memiliki aib." raja itu bertanya," apakah aibnya?" ibunya menjawab," kedua belah tangannya terpotong." raja berkata," datangkanlah ia kepadaku." lalu ibu raja itu membawa wanita tersebut kepadanya. raja amat mengagumi wanita itu lalu menikahinya.
                         pada suatu hari, raja pergi untuk berperang. dalam peperangan itu ia menulis surat kepada ibunya agar menjaga isterinya dan menasihatinya untuk berbuat baik. namun surat itu belum sempat sampai kepada ibunya, seorang wanita yang lain telah membacanya dan menimbulkan rasa iri hati lalu mengubah surat tersebut yang berbunyi, "perhatikanlah isteriku kerana sesungguhnya telah sampai berita kepadaku bahawa begitu ramai lelaki mendatanginya dan keluarkanlah ia dari rumah." ibu raja itu membalas surat tersebut, " sesungguhnya engkau telah berdusta dan sesungguhnya wanita ini adalah wanita yang baik dan jujur." maka utusan raja itu membawa surat tersebut kepada raja seperti biasa namun telah melewati wanita yang mengubah surat tersebut lalu sekali lagi mereka mengubah surat itu dengan menulis, " sesungguhnya wanita itu adalah penzina, ia telah melahirkan seorang anak lelaki."
                          setelah raja menerima surat yang telah diubah isinya itu lalu menulis surat kepada ibunya untuk mengikat anaknya itu pada leher isterinya dan pukullah ia pada bahagian tepi tubuhnya dan keluarkanlah ia dari rumah. apabila surat itu sampai, ibunya telah membaca surat itu di hadapan isteri raja itu lalu menghalaunya keluar dari rumah. bayinya itu diikat pada lehernya dan ia pun pergi lalu wanita itu melewati sungai dan berlutut untuk minum kerana terlalu dahaga. sementara bayinya yang terikat pada lehernya termasuk ke dalam sungai dan tenggelam.
                            wanita itu menangis di tepi sungai dan didatangi dua orang lelaki. dia memberitahu bahawa anaknya terjatuh ke dalam sungai dan tenggelam sedangkan kedua belah tangannya tiada lalu kedua orang lelaki itu berdoa mohon agar tangan wanita itu dikembalikan. apabila Allah memakbulkan doa kedua orang lelaki itu, mereka bertanya kepada wanita itu jika dia mengenali mereka. wanita itu langsung tidak mengenali mereka lalu mereka berkata bahawa mereka adalah dua potong roti yang dia sedekahkan kepada pengemis dahulu..wallahuallam~~


2 comments:

Afif Fatkhurrohman said...

Assalamu'alaikum:)

Visiting:). i follow. follow back sist:)

mariyah al-qibtiyya said...

waalaikumsalam wbt :)
thanx 4 visited..will follow u back akhi :)