About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Tuesday, July 19, 2011

syukur vs lupa diri

assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah syukur nikmat kehidupan anugerah ilahi. Pagi ni jumpa video In-team 'sutera kasih'. Teringat pula zaman muda- muda dulu. Minat terhadap kumpulan In-team ni aku kongsi bersama dengan seorang kawan karib, syhamshamira mohammad. Dia ni pernah surprisekan aku dengan menghadiahkan aku kaset In-team yang baru keluar. Dia beli guna duit biasiswa, Allah terharu rasanya! Tapi kerana sikap aku yang cepat terasa waktu tu, aku semakin menjauhinya dan aku mula merenggangkan diri darinya walaupun dia cuba mendekatiku. Silap aku! Aku cemburu dia rapat dengan salah seorang kawan sekelas. Ke mana saja mereka berdua dan aku ditinggalkan. Mana aku tak sedih tapi aku tak pernah beritahu dia kenapa aku menjauh darinya. Lebih sakit apabila kawan baru dia tu siap letak gambar dorang berdua dalam frame dan tulis 'best friend forever'- aku pun terfikir aku ni tak cukup baik untuk dia kot! haishhh cukup dah lah mengimbas kenangan lalu. Moral of the story, korang kat luar sana jangan cepat terasa seperti aku, akibatnya dah hilang seorang sahabat yang banyak kongsi suka duka dengan kita. Nak tahu, semua benda yang kami suka adalah sama dan minat lelaki yang sama ahahahahaa kenangan lepas!

Katakanlah (wahai Muhammad): "Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur" surah al mulk ayat 23
Syukur..syukur! Perkataan itu terlalu susah untuk dizahirkan dikalangan kita. Sedangkan segala kebaikan dan keuntungan adalah datang dariNya. Sewaktu kita dilanda kesusahan, padaNya kita memohon agar dipermudahkan, agar segera diakhiri kesusahan yang melanda. Tapi jika semua kesusahan berakhir, apa yang kita lakukan? Kita mesti berkata 'nasib baik aku camni..camni..camni..' 'nasiblah si dia tu tolong aku bla..bla..bla..' Lihat apa yang kita lakukan! Jarang sekali kita mengucapkan rasa kesyukuran padaNya apatah lagi melakukan sujud syukur. Lebih menyedihkan apabila kita terus leka dengan kegembiraan sehingga melupakanNya seakan- akan keseronokan itu akan kekal untuk selamanya. Jangan begitu kerana ditakuti apabila malapeta kembali mendatangi kita, kasihNya sudah tiada buat kita. Allahu Akhbar aku berserah padaMu!

No comments: