About Me

My photo
~jangan hanya mencari kesalahan yang ada kerana sebanyak mana kesalahan yang kita cari sebanyak itu yang akan kita terima, terimalah seadanya..pasti ada hikmah disebaliknya by mariyah al qibtiyya~

Thursday, July 14, 2011

Siapa pemilik cintamu?

Assalamualaikum wbt..

Sekali tangan melakar coretan di dada blog, terus- menerus idea mengalir dari minda. Agaknya penangan dah terlalu lama tak updated blog ni. Apa- apa pun, moga apa yang saya kongsikan di sini mampu memberi pedoman dan pelajaran buat diri kita semua insyaAllah. Imu jika disebarkan makin berkembang dan terus berkembang tapi jika dibiarkan terkurung diminda, tiada gunanya dan ditakuti hilang bersama penyakit lupa. Baiklah, kali ini saya ingin menyentuh topik jodoh. Siapa jodoh kita? Bagaimana menarik minat jodoh? Kenapa kita masih belum bertemu jodoh? Mari kita sama- sama perhalusi.

Apabila usia meningkat dewasa, selain aspek ekonomi menjadi tumpuan, jodoh begitu juga. Topik jodoh ini adakalanya terlalu sensitif untuk disentuh bagi sesetengah saudara kita yang masih belum bertemu jodoh sesuai. Ada juga yang sanggup melakukan bermacam cara untuk mendapatkan jodoh. Sebenarnya, jodoh kita semua telah ditetapkan namun cepat atau lambat itu adalah ketentuan Allah swt. Jadi, jangan terlalu risau sekiranya jodoh yang anda nanti- nantikan belum kunjung tiba. Ada yang mengatakan jodoh kita itu ada disekitar kita dan bila- bila masa sahaja Allah swt akan tunjukkan. Oleh itu, sentiasalah bersiap sedia untuk menemui si dia yang halal buat kita.

Menarik jodoh dekat dengan kita, tidak semestinya menonjolkan diri dengan perhiasan yang melampau- lampau. Cukuplah perhiasan yang seadanya kerana ditakuti jika kita terlalu berhias akan menarik niat tidak baik di hati kaum adam yang melihat. Kejadian kita sebagai wanita itu terlalu indah! Maka, jangan jadikan keindahan kita itu fitnah kerana buruk akibatnya. Kata orang, jika kita menginginkan jodoh yang beriman, sempurna dan baik budi, kita kenalah persiapkan diri dengan seadanya. Apa persiapan perlu dibuat? Kita kenalah perbaiki kualiti diri, persiapkan ilmu didada sehingga menjadi seorang yang teguh imannya, sempurna diri dan baik budi pekerti. Kita seharusnya tanamkan dalam hati, jika kita menginginkan pendamping yang sempurna, kita juga kenalah sempurna malah lebih sempurna untuk digandingkan dengannya.

Para sahabat sekalian, jika kita belum menemui jodoh, jangan sesekali berasa gundah dan tertekan. Sebaliknya kita hendaklah bersabar dengan ketentuanNya kerana untuk mendapatkan jodoh yang terbaik, pasti Allah swt ingin menguji kita. Jika tiada ujian untuk mendapatkan sesuatu, sudah pasti kita tidak akan merasai nikmat kasih sayangNya dan paling ditakuti jika kita kufur nikmat. Jangan semat dalam hati, kita tak berjodoh tapi sentiasalah simpan kukuh dihati, kita mempunyai jodoh tetapi belum tiba masanya untuk dipertemukan. Perhalusi dahulu siapa sebenarnya kita. Cuba lihat, adakah kita ini sesuai untuk dijadikan pendamping atau suri buat mereka yang beriman? Jika sudah menemui jawapan, segeralah perbaiki apa yang kurang, segeralah tingkatkan apa jua kelebihan dan segeralah muhasabah apa yang tersembunyi. InsyaAllah moga Allah swt pertemukan kita dengan pemilik tulang rusuk kiri ini.

No comments: